Jestem z Polski, tak jak…

Fundacja Instytut Inicjatyw i Idei realizowała projekt: “Jestem z Polski tak jak …”, który miał na celu przybliżenie dzieciom i młodzieży (5 – 15 lat) czasów, kiedy Polska zdobyła niepodległość, oraz biografii wybitnych osobistości, które wówczas żyły i działały. Skupiliśmy się głównie na nauce, sztuce i kulturze polskiej tamtych lat. Chcemy, żeby zamiast na postaciach z gier komputerowych, filmów, czy bajek dzieci oraz młodzież poznały Stanisława Wyspiańskiego, Marię Skłodowską Curie, Ignacego Jana Paderewskiego czy innych wielkich Polaków żyjących w tak ważnych dla Polski latach 1917- 1922 wraz z tłem historycznym czasów w jakich żyli.

Chcieliśmy na ich przykładzie pokazać, czym jest i w jak różny sposób może przejawiać się patriotyzm oraz jak wielkie trudności trzeba było pokonać i z jakimi problemami się zmierzyć ponad 100 lat temu, aby osiągnąć swoje cele i zrealizować marzenia. Projekt miał na celu podsunięcie dzieciom i młodzieży polskich wzorców, a poprzez to – zainspirowanie do wielkich działań i rozbudzenie zainteresowania polską historią. 

Projekt skierowany był do dzieci i młodzież w wieku 5 do 15 lat, z województwa dolnośląskiego. Realizowany był w szkołach, przedszkolach, świetlicach wiejskich, bibliotekach, czy innych miejscach w których spotykają się lokalne społeczności – dla grup min 15 dzieci 5 letnich. Podczas spotkania wykorzystywane były aktywizujące metody edukacyjne w części warsztatowej wspólnie tworzyliśmy projekty o bohaterach zajęć.

Zajęcia organizowane były do końca października 2019 roku.

Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, dzięki czemu projekt „Jestem z Polski tak, jak…” odbył się w 15 placówkach szkolnych i świetlicowych na terenie Dolnego Śląska. Przeprowadzone zostały 33 spotkania, w których uczestniczyło 694 dzieci i młodych osób. 

Spotkania edukacyjno – warsztatowe

 

Każde spotkanie było podzielone na dwie części. Pierwsza skupiała się na teorii – przedstawieniu tła historycznego oraz bohaterów zajęć, w drugiej zaś przeprowadzane były warsztaty inspirowane tematem zajęć. Rodzaje warsztatów były dopasowywane do różnych grup wiekowych oraz preferencji uczestników.  

Rodzaje zrealizowanych warsztatów: 

1. Tworzenie portretów zgodnie z dewizą Stanisława Wyspiańskiego:

 „Portret można malować kwadrans, pół godziny – godzinę, ale nie można go malować dłużej, bo to już nie będzie portret, lecz obraz na temat  danej osoby – historia osoby. Człowiek nie jest ten sam we wtorek, jakim był w poniedziałek, zmienia się bezpowrotnie, zmieniają się jego przeżycia i przemyślenia, portret to odbicie chwili, odbicie artystyczne, ujmujące rzecz do głębi”.

2. Tworzenie witraży przybliżające działania z materią przeźroczystą. Tu została wykorzystana gładka bibuła i kartony.

3. Tworzenie gier planszowych związanych z tematem Niepodległości oraz wielkich osobistości polskich.

4. Tworzenie pierwszych stron gazet z informacjami o ważnych wydarzenia i osobistościach. Nazwy gazet zgodne były z prasą.

5. Tworzenie kotylionów niepodległościowych, które będzie można zabrać ze sobą na apel szkolny.

6. Tworzenie banerów, które klasy będą mogły zabrać na apel szkolny.

7. Widokówka z Polski – tworzenie prac przedstawiających polskie pejzaże.

8. Warsztaty teatralne, podczas których staraliśmy się odegrać historyczne sytuacje.

Dzięki warsztatowi utrwalana jest zdobyta wcześniej wiedza, i rozbudzana jest ciekawość i chęć do dalszego zgłębiania tematu. 

Efekty pracy warsztatowej wraz z informacjami edukacyjnymi są opublikowane i wydane w formie atrakcyjnej graficznie i merytorycznie broszury a następnie rozprowadzone po bibliotekach w regionie dzięki czemu jeszcze większa ilość dzieci będzie mogła się zainspirować bohaterami naszych zajęć.

Broszura oraz materiały do przeprowadzenia samodzielnych zajęć są do pobrania w zakładce „do pobrania” 

Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Koalicje dla Niepodległej”
@niepodlegla1918

Aktualności

Spotkania edukacyjno-warsztatowe

„Jestem z Polski tak, jak….” w SP nr 40

„Jestem z Polski tak, jak….” w SP nr 40

16 października gościliśmy w Szkole Podstawowej nr 40 we Wrocławiu. Zastanawialiśmy się po co Marii Skłodowskiej były prawo jazdy, co to znaczy poruszać serca podczas przemówienia tak jak to robił...

Jestem z Polski tak, jak…

Jestem z Polski tak, jak…

Ignacy Paderewski za swoich czasów nie doczekał się kolorowych zdjęć - postaraliśmy się temu zaradzić na wczorajszych zajęciach w ramach projektu: "Jestem z Polski tak, jak..."Dziękujemy Małe...

„Jestem z Polski tak, jak….” w SP nr 58

„Jestem z Polski tak, jak….” w SP nr 58

Spędziliśmy dziś dzień w ?‍?Szkole Podstawowej nr 58, gdzie przeprowadziliśmy 4 warsztaty - zdjęcia będziemy dodawać cyklicznie ? więc obserwujcie nas uważnie 🙂 Zaczynamy...

Jestem z Polski tak, jak… – SP nr 58

Jestem z Polski tak, jak… – SP nr 58

Spędziliśmy dziś dzień w Szkole Podstawowej nr 58, gdzie przeprowadziliśmy 4 warsztaty - zdjęcia będziemy dodawać cyklicznie, więc obserwujcie nas uważnie 🙂 Zaczynamy od zerówki, w której po części...

Jestem z Polski tak, jak… – SP nr 40

Jestem z Polski tak, jak… – SP nr 40

16 października gościliśmy w  Szkole Podstawowej nr 40 we Wrocławiu. Zastanawialiśmy się po co Marii Skłodowskiej były prawo jazdy, co to znaczy poruszać serca podczas przemówienia tak jak to robił...

Jestem z Polski tak, jak… – SP nr 40, klasa 1

Jestem z Polski tak, jak… – SP nr 40, klasa 1

Bardzo pracowicie spędziliśmy czas w klasie pierwszej, najpierw przeprowadziliśmy burzę mózgów na temat sukcesu, potem porozmawialiśmy o tym czym są zabory, co znaczy odzyskać niepodległość i czym...

Do pobrania

Pliki do pobrania:

Broszura – Jestem z Polski tak, jak…

Cytaty _Jestem z polski tak, jak…_

Scenariusz 5 – 7 lat

scenariusz 8-12

Scenariusz 13-15

Materiały do przeprowadzenia warsztatów:

1.Scenki

2. Pytania do planszówek: Czyje to cytaty zadanie,  Zadania,  Pytania  oraz Odpowiedzi

3. Informacje do umieszczenia w gazecie, zachęcam do pozwolenia dzieciom by poszukały w sieci informacji historycznych z określonego roku, wtedy gazety będą dużo ciekawsze:  Nagłówki Gazet

 

Przykładowe publikacje dla prowadzących, z którymi warto zapoznać się przed przystąpieniem do prowadzenia zajęć:

Francoise Giroud „Maria Skłodowska Curie”

Roman Wainsk „Ignacy Paderewski” 

Waldemar Okoń „Stanisław Wyspiański”

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt: instytutinicjatywiidei@gmail.com

 

Kontakt

Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Koalicje dla Niepodległej”

Fundacja Instytut Inincjatyw i Idei